lørdag den 7. april 2012

Foråret titter frem - og der skal gang i havearbejdet

Snepryd lyser friskt op , Chionodoxa luciliae 
Det har længe rørt på sig og det kribler i fingrene.

Lige nu svirper nattefrosten dog, og det er koldt, ikke just indbydende.

Men der er masser af lys og også skønne solskinsdage ind imellem, hvor man har kunnet mærke foråret, ikke mindst i drivhuset.

Og se her,  snepryd !

Bestillingsliste fra frøfirmaet




Først lidt tilbage i tid. Jeg har nemlig haft mine frø til køkkenhaven liggende længe. Lige efter jul bevilgede jeg mig selv en hygge-aften ved computeren, med frø på dagsordenen. Læste om de forskellige frø, valgte og bestilte til sidst, hvad jeg ville prøve i mine højbede i år. Som sædvanlig både nogle nye og nogle af de sædvanlige, dem jeg altid har.

Have-tegningen opdateres med ændringer og der skrives navne
på frøposerne fra egen høst. Det er en hyggeligt vinter-syssel

Jeg havde også en lille kasse med frø, som jeg havde samlet fra sidste års planter. De har stået tørt og godt ude i skuret, men kom ind, da de andre frø var kommet med posten. Alle disse poser frø skulle sorteres, så de blev bundtet med elastik og klistermærke, alt efter, om de skal sås ude eller inde og i hvilken måned. Så er det bare at gribe bundtet og gå i gang, når tiden er inde og vejret er godt. Foreløbig har jeg sået den første portion i spire-bakker og lagt kartofler til for-spiring. Der ligger også et bundt klar til udendørs såning i april, men det er jeg ikke nået til endnu.


Det visne klippes af stauderne. Nogle af dem knækker så let, at man ikke
behøver saksen til hjælp. Op i kompostbunken med alle de visne plantedele.
Der har dog også været andre forårs opgaver. Simpel rengøring som fejning af blade. Drivhuset har fået  vasket vinduer (gøres en gang om året).

Tiltrængt efter sidste sæson og vinteren.

Stauderne og græsserne er også blevet klippet ned.

Så skal der spredes kompost. Det gode ligger i bunden af
kompostbeholderen, så det er lidt besværligt, men godt !
Komposten fordeles på jorden










Og komposten er en hel historie for sig selv. Den kræver et par timer i arbejdstøjet her i det tidlige forår. Jeg graver den gode kompost op fra bunden og spreder den i et 2 cm tyndt lag i alle bedene (undtagen ved surbunds-planterne). Der bliver 3-4 trillebør-fulde super god gødning og jordforbedring ! Jeg nyder at gøre det, og vide, at materialerne i haven går i kredsløb. Kaninens gødning sammen med plantedelene fra sidste år, bliver til føde for dette års nye planter og for det liv, der er i jorden (det fungerer også uden kanin). Hvis jeg havde mere plads, ville jeg nok have 2 kompost beholdere. Det ville lette arbejdet en del, idet man kunne dække den ene til, når den var fyldt op, og lade den kompostere færdig, mens man lagde det nye haveaffald i den anden. Så ville man være fri for, at skulle grave sig ned til bunden. Nogle år er jeg tidligere ude med komposten, og det er faktisk også nemmere, for der er løgplanterne ikke begyndt at titte frem. Men sådan blev det ikke i år, og jeg måtte med forsigtig hånd lægge komposten ind mellem planterne, de steder hvor de var kommet op.

Så er arbejdet færdigt. Kompostbeholderen er kun halvt fuld
og der er plads til den nye sæsons have affald
"10 minutter om dagen" ? Det er godt nok kun denne ene gang om året, det med komposten. Men det er tungt og beskidt og ja, det er absolut ikke en nødvendighed, for at få en dejlig have med alt hvad dertil hører.
Der vil dog altid være have-affald, ukrudt, visne plantedele og det man beskærer af planterne.
Hvis man ikke komposterer det, kan man køre det på genbrugspladsen (hvor man også kan hente færdig kompost), eller man kan lade haveaffaldet ligge i en bunke et sted og formulde/forsvinde af sig selv.

Jeg kan i hvert fald anbefale, at man bruger kompost i sin have, da det er rigtig godt for jorden og planterne.
Hjemmelavet eller ej :-)

Det lyder måske ikke så spændende, de opgaver jeg har beskrevet  her, men det handler også rigtig meget om, at man føler at man kommer igang, og planlægger og drømmer om den kommende sommer, og det er faktisk en ret god fornemmelse !

Helleborus orientalis 'Røde Hybrider' blomstrer flot fra det
allertidligste forår, nærmest vinter
Som sagt er der nu også allerede en masse i gang når man ser efter, masser af forår. Juleroserne har længe blomstret med de smukke bordeaux farver, hasselbror lyser op med de sarte lysegrønne blomster, og ikke mindst krokusserne har været flotte ! Jeg satte flere sidste sommer, alle er de lilla.

Så det er i gang, og fordelen ved kølighed er, at blomsterne holder længe.

Det ene fantastiske lille vidunderlige scenarie vil afløse det andet i  de næste mange måneder :-)

Krokus af sorten Crocus sp. Ruby Giant  er enkle og smukke


2 kommentarer:

Ellen Bundgaard sagde ...

Hej Signe !
Som altid spændende at høre om din have og dine gøremål i den. Jeg beundrer din 'strukturerethed' f.eks. her med dine frø!
Man bliver selv inspireret til at komme i gang...
Knus
Ellen

Signes byhave - 10 min om dagen sagde ...

Hej Ellen !
Hyggeligt med en kommentar :-) Glædeligt hvis vi kan inspirere hinanden lidt... jeg glæder mig fx. til at se dine roser til sommer. Knus Signe