søndag den 3. juni 2012

Drivhuset og køkkenhaven er godt igang


Sommeren er i fuld gang i haven, efter en forsommer med udsving fra kolde blæsende dage, som der har været flest af, til dage med stillestående hede. 

Så er det afgørende, at man har steder i haven til de forskellige situationer.

Petunia, denne er  fløjlsagtig og duftende

Drivhuset er særlig godt til de kølige dage, især når sollen titter frem, og på de varme dage er det rart med forskellig slags skygge. Drivhuset er dog også blevet brugt om aftenen de varme dage. Der er temperaturen behagelig, stolene står klar ligesom stearinlysene. Når mørket falder på og blomsterne dufter, så er der virkelig sommerstemning. Jeg har plantet den enkle mørkt lilla petunia som bundplante i plantesækkene, købt som småplanter med blomster i, og så bliver de bare ved og ved. 
Elsker dens duft ! 



Clematis montana 'Vera' er ny i min have.  Slynger sig op til 10 meter 
Med næsen helt nede i blomsten, har jeg også nydt vanilie-duften af en ny clematis i min have. Den er plantet med det formål, at den skal vokse op til terrassen ud fra første sal og gerne vælte sig rundt på metal- gelænderet. Den slynger sig allerede ivrigt op ad de par snore den har fået, og det var sjovt at følge de mange blomsterknoppers svulmen og se dem folde sig ud.

Vandingskasserne er tilplantet og fyldt med vand/lidt gødnimg
I drivhuset er jeg gået over til vandings-kasser igen. Jeg har ellers været glad for min fars "sivespande-system", som jeg før har beskrevet, men i erkendelse af, at jeg igen i år vil være væk fra min have en del af sommeren, tog jeg en hurtig beslutning, da jeg kom forbi nogle flet-rammer beregnet til at skjule de hvide kasser.
Jeg har plantet skoleagurk, en cocktail tomat og en rød cherrytomat med orangegule striber, som jeg har sået af frø fra en tomat jeg fik af frøsamleren Lila Towle sidste sommer, 'Sweet Casady' hedder den,
samt en squash.

En chili synes jeg også, at jeg ville prøve, foruden blomster og en olieplante ligesom sidste år. Denne gang i en krukke i stedet for direkte i plantesækken, for at kunne flytte den lidt rundt, den bliver jo kæmpe stor.

Sivespandende (spand med hul i bunden) er stadig i brug,
når en plante har brug for gennemvanding. Her er det en anden
ny clematis, som jeg glæder mig til. Clematis 'Mrs. Cholmondeley'



















Køkkenhaven er for længst fuld af små planter, enten er frøene sået direkte eller der er plantet småplanter, som har været omkring forspiring i små potter i drivhuset. Nu skal den blot holdes nogenlunde fri for ukrudt, og indtil videre klares det ved, at jeg ofte må om og se, hvordan det går, og så bruger jeg et par minutter med gummihandskerne på, får fjernet de "forkerte" spirer. En del squash og sommerblomster har også fået lov at komme igang i drivhuset, og er nu plantet ud i bedene forskellige steder i haven eller i køkkenhaven. De kommer til at sætte deres præg på haven senere på sommeren. Af spiselige ting er det dog stadig begrænset, hvad der kan høstes, og dog: Rabarber, friske solbærblade til saft og forskellige krydderurter kan bruges og har kunnet det længe og der kan nu også nippes af salaten.

Jeg har samlet lidt så-billeder fra drivhuset og køkkenhaven:



Ingen kommentarer: