lørdag den 15. september 2012

Sensommer og blomstermylder

Vi er godt inde i september, og det er med at nyde de sidste sommerstrejf, som melder sig ind imellem. I min have er der masser af blomster, og jeg plukker små og store buketter i et væk.
Tallerkensmækker, stolte kavalerer, drejeblomst og rød havemælde,
der som ekstra-gevinst farver blomster-vandet.
Det er også tid til at gøre status. Det har været endnu en spændende plante-sommer. Ikke to somre er jo ens, og jeg nyder at se de nye og gamle planter udvikle sig. Jeg synes mange ting er vokset rigtig meget, måske også fordi der er kommet så meget vand denne sommer ! Nogle planter kan ikke så godt lide det, mens andre bare vokser løs. Men hvor skal jeg starte....tænk i min lille have, jeg har så mange billeder, men her kommer lidt, især det nye kan jeg ikke lade være med at fortælle om.

Bedet ved nordvæggen med
Clematis montana 'Vera' , enårige
tallerkensmækker og faktisk en hel del mere 
Klematissen, som jeg plantede sidste efterår har på sine to snore vokset sig helt op til altan-stakittet allerede. Om et par år vil den rigtig boltre sig deroppe.
Og bedet der på billedet, ved nord-væggen, det er jeg faktisk rigtig glad for, måske især fordi der indtil for 2 år siden bare var fliser. Det er mod nord, og jeg synes det er dejligt at se, at bare man vælger de rigtige planter, kan man sigtens få et grønt og frodigt bed selvom solen aldrig nogensinde når derned. Tallerkensmækkeren har sået sig selv fra sidste års planter samme sted, så man nu skal træde ind i den for at komme til vasken, men pyt, det er snart slut for i år. Dens orange og gule blomster kan vække minder om bolsjer fra en svunden tid, i en sådan grad, at en af de besøgende til åben have arrangementet kunne mærke sit mundvand !
I det tidlige forår var der geranium med smukke brogede blade og yndige blomster. Senere bliver bladene triste at se på, og man kan klippe den ned, så kommer de fint igen, men her er de faktisk blot forsvundet i alt det andet grønne.

Geranium phaeum 'Samabor' god i skygge
og tidlig fremme, her 14. marts



Geranium phaeum 'Samabor' i blomst i april
Bagerst Phlox paniculata 'Starfire' som igen i år været dejlige
i forgrunden den længeblomstrende kattehale Lythium virgatum 'Rose Queen'
Og staudebedet, se lige et billeder taget for en måneds tid siden. Juli-august med floks og kattehale i modlys. Frøstjernen gjorde det også godt som ny i kampen om pladsen på de 12 kvadratmeter.
Jeg må også nævne sct. hansurten, som virkelig har været på hele sommeren. Den var meget tidligt på færde og smukt selskab for alle de andre planter, lige fra de lilla krokus, for nu i september at folde sig ud med skærme af lilla blomster, som desuden dufter og er god at plukke ind i buketter. Så kan man da ikke forlange mere! Næste år vil jeg prøve en ny sort også, 'Carmen', som er mere mørk i farven. På samme billede ses også mine espalier æbletræer, som jeg også er startet på i år. Dem vender jeg tilbage til. 


Sct. Hansurt Sedum spectabile 'Brilliant'  midt i september.
Det er en staude som leverer varen !
Solhatten bagved er jo Echinacea 'Magnus'

Lidt flere billeder fra årets gang i haven
Plettet tvetand sår sig selv og er en
god fugeplante, så nogle steder er
den meget velkommen
Lamium maculatum 'Becon Silver'
En hængekøje fra Harald Nyborg, som let flyttes rundt
efter behov, har været et hit 


For at give lidt mere blåt til det
lilla i staudebedet
har jeg plantet en ny blå floks. 
Phlox paniculata 'Blue Paradise'
Sjovt med blå floks, har jeg erfaret,
og siden også hørt fra andre: De
 er mest blå om morgenen, senere på dagen mere lilla !

Violfrøstjerne
Thalichtrum rochebrunianum






















Rosen 'Queen of Sweden' er en smuk
engelsk rose, som også
holder mange dage vase

























Jeg vender tilbage med billeder og erfaringer fra sommeren i køkkenhaven. Der er skam også nok at fortælle.

Ingen kommentarer: