søndag den 7. oktober 2012

Køkkenhaven - 2012 - og hvorfor egentlig?



I starten af maj er meget sået. Så er det bare at vente.
6 højbede har jeg nu.
Så gik endnu en sæson med køkkenhaven.

Det er altid en forandrings proces af de helt store at følge en køkkenhave.

Fra den bare jord i foråret, hvor man putter bitte-små frø og forfrosne småplanter i jorden, til sensommerens frodighed, hvor planterne bruger deres sidste kræfter på at lave frø og frugter, nogle er blevet vældige og flere meter høje, før de visner efter årets indsats.



August, frodigt selv efter høst på høst af blomster og grønt.

Hvordan gik det så i år? Fremhæves skal i hvert fald den lyse italienske squash, som jeg har høstet af helt til nu, og som der ligger en bunke af ude i drivhuset. Denne sort har forsynet os, og hvem der ellers er kommet forbi, med masser af squash. De er stadig gode at bruge selvom de bliver omkring 40 cm lange, fordi de er så smalle. Squash er en af de grøntsager, jeg synes er let at bruge, mest stegt i wok- eller i gryderetter, men også dampet med en smørklat, i supper eller syltet. Den er god som tilbehør til aftensmaden, hvis man prøver at skære ned på de mere stivelses-holdige madvarer.

Squash 'Bianco di Sicilia', den har jeg tabt mit hjerte til. Her en af de sidste for i år
Atriplex hortensis rubra 'Red Spire' Rød Havemelde. Høstes hele sommeren

En af de andre planter, jeg har nydt i år, efter års pause, er den røde havemælde. Man kan begynde at høste af den allerede som lille og fortsætte, mens den stille og roligt vokser én over hovedet.
Flot er den, mild og god i salater eller som spinat. Man plukker bare de røde blade og snitter dem, klar til brug. Der er sjældent jord eller skidt helt deroppe.

 Havesyre Rumex acetosa, smager som skovsyre
Slikærter, i år sorten 'Oregon sugar pod', har som før været en favorit, fordi den også er nem at bruge, blot nogle få knasende sprøde ærtebælge i salaten eller retten. Der bliver ved at være nogen at høste, for selvom det meste af planten er visnet, kommer der nyvækst og lidt nye ærter.

Persille, gulerødder og kartofler, gode gamle og ikke til at undvære.

Forårsløg/salat løg  'Apashe', ''Yin Yan' bønner og havesyre, en sjov syrlig frodig plante, har været andre gode nye bekendtskaber, hvorimod havrerod, læge kvæsurt og aspargesært i år ikke var nogen succes her hos mig. Heller ikke mine porrer, majs og agurker blev særlig gode. De pistede porrer forstå jeg ikke, men de blev måske nok plantet lidt sent, og majs og agurker fik ikke den varme sommer de havde drømt om. 

Apsargessalat er en anderledes og meget dekorativ salat hele forsommeren,
også i krukker som her.
Flere nye i køkkenhaven skal lige med her på falderebet:

Aspargessalat, som stammer fra Kina, bliver som salat hurtigt en smule bitter i smagen, men stænglerne anvendes fintsnittet i salater eller wokretter, og  deres særlig duft og smag genkender man tydeligt fra det asiatiske køkken.





Rucola diplotaxis tenuifolia 'Frastagliata'
har været god sommeren igennem

Til sidst skal nævnes den vilde Rucola, der med bare en lille bitte række rigelig har forsynet os. Her i oktober er den stadig frisk og frodig.

Køkkenhaven. Hvorfor dog egentlig?
Når jeg denne sene aftentime tænker over det, så har jeg fornemmelsen af, at den er med mig hele sommeren.
Først hjælper jeg den jo i gang, men derefter skal den blot støttes.
Det er som om den lever sit eget liv. Jeg henter lidt, luger lidt og fjerner måske en færdig planterække. Sår lidt nyt. Det er faktisk ikke noget, der kræver ret meget af min tid.
Men det er alligevel vigtigt for mig. Den gør mig vist bare mere glad -  med sine mange muligheder  :-)


Ingen kommentarer: