tirsdag den 29. juli 2014

Tomater og tomater....




Da jeg i vinter genoptog mit virke som gartnerfaglærer, fik jeg inspiration fra en kursist, som trods en mindre have, dyrkede masser af tomater.

Malertape, hvor man lige beskytter frøene i midten
med lidt papir eller lignende,  er en smart måde at dele frø p
å
Såning i starten af marts. Til friland 14 dage senere. Planterne stod godt i
vindueskarmen på kontoret, og var derfor støttet af blyanter.
Vi aftalte, at vi skulle sende frø til hinanden, når det blev tid til at så tomater.

Første sending fra Bo forsvandt på mystisk vis i posten, så han måtte igen kigge dybt i frøposerne, og se om han kunne dele éen gang mere. Det kunne han heldigvis, men der var ikke mange frø, da jeg endelig modtog dem og lidt noter. Men der var nok. Jeg havde jo også selv købt og sendt til ham.









Det blev til en masse skønne tomatplanter. Jeg har 17 helt præcist i haven nu, fordelt på 6 sorter, og hertil var der mange jeg delte ud, til hvem som ville have.






Da de små tomatplanter blev plantet ud midt i maj, kunne natten stadig være kølig,
og derfor blev poserne trukket ned om natten. Dette hæver temperaturen en anelse
omkring planten. Jeg fandt desuden nogle jutesække og foldede omkring
plantesækken,for at skjule det kedelige plastik. Sjovt at være lidt opfindsom !


Tomaten 'Red Pear' Giver
store bøftomater
Min "tomat-sommer" falder heldigt sammen med en varm sommer, og en sommer hvor jeg holder det meste af min ferie hjemme. Tomater skal passes og jeg har virkelig hygget mig med at nippe, binde op og følge med i deres udvikling....





Cherrytomaten 'Black Zebra'






















Tidligere har jeg kun dyrket tomater i drivhuset, men nu ved jeg, at de trives fortrinligt i vandingskasser i haven eller plantet direkte i jorden, i hvert fald denne gode varme sommer. Jeg har også nogle busktomater i krukker, men det går ikke så godt med dem, for jeg har ikke været stabil nok med vandingen.

På friland har jeg også vandingskasser med tomatplanter langs frugt-espalieren.
De blev plantet ud sidst i maj. Efterhånden er der lidt kamp om solstrålerne,
så næste år skal de nok have en anden placering.
Her er det tomaten 'Floridity', som får blommeformede tomater,
og er god på friland da tomaterne modner tidligt. Æblestykket 

udskiller ethylen, som fremmer modningsprocessen. 

Modningen kan igangsættes af et stykke modent æble eller tomat, hvis det kniber med at få den i gang.

Jeg faldt over metoden på nettet, og det virkede på 1 døgn. Så skiftede de grønne tomater farve til gul.









Et støttestativ købt i blomsterverden.dk holder pindene på plads,
og en spand med et lille hul i bunden gør vandingen let.

På friland har jeg tomaterne plantet direkte i højbede. Sive-spanden har jeg brugt i mange år, men princippet svarer til de vandingsposer man er begyndt at anvende til nyplantede træer.

Jeg har kun fyldt spandene nogle få gange, da tomatplanterne faktisk ikke er så vandkrævende som jeg troede.


Her i juli er de vokset godt til og har masser af tomater. I baggrunden cherrytomaten 'Sweet Million F1' 
som giver mange små runde tomater, og som jeg dyrker både på friland og i drivhus, og igen 'Floridity',
og forrest bu
sktomaten 'Bajaja', som kan dyrkes i drivhus, såvel som på friland samt i krukker.

Her er det tomaten 'Anna Russian'
Store hjerteformede tomater,
som jeg har både i drivhus eller på friland.
Tomaten 'Paul Robeson'. Store rød-brune børfomater
med god smag. En af dem jeg fik af bo, den er på friland

Det er ikke alle vi har kunnet smage endnu, faktisk er de kun lige begyndt at modne, men jeg er klar til mange mange tomater !

Jeg har kigget på opskrifter, som jeg vil prøve. Tomatchutney, tomatpuré eller tomatæbleketchup, alle fra min gamle Brugsens Syltebog. Den går man aldrig fejl af.

Til næste år, vil jeg overveje, om det kan lade sig gøre at så tidligere, så de modner lidt før. Jeg har læst om folk, som sår allerede i januar-februar. Det skulle kunne lade sig gøre, hvis man kan finde en kølig, frostfri og lys placering til planterne, inden de kan plantes ud.

Og der er masser af anbefalinger til sorter man kan prøve !

Jeg vender tilbage med mine anbefalinger, når jeg rigtig får smagt !


Ingen kommentarer: